Uhel je výrazově silný materiál, který dobře reaguje na plynulé pohyby a změny tlaku při vedení. V jediné kresbě mohou vznikat čáry rozdílné kvality. Přírodním i lisovaným uhlem se dá kreslit podélnou stranou nebo úzkým koncem.
Tvorba tmavých ploch
v této výrazově silné kresbě byl uhel použit především jako prostředek tvorby linií, v pozadí jsou plochy také roztírány. Nejtmavší místa byla na nášena v několika vrstvách, každá byla nejprve zafixována a potom nanesena další.
Rovnoběžné a křížové šrafování
Plošné odstupňování zabarvení vzniká šrafovanými čarami (vpravo) nebo křížovým šrafováním (vpravo u okraje). Tyto čáry je možné klást přesně a kontrolovatelně nebo uvolněně a dynamicky.
Tužky conté se používají stejným způdobem jako grafitová nebo jiná další média, kterým lze vytvářet linie.
Uhlem se snadno vytvářejí efekty textur: uhel reaguje tak citlivě, že vlnovky vznikají už lehkým pohybem ruky. Kreslíři oceňují uhel i pr ojeho zrnitou strukturu, která je ve stopě patrná i na hladkém papíru.
Odstín
Plochy se dají rychle vystínovat nebo šrafováním nebo širokými tahy uhlu vedeného naplocho. Prstem nebo hadříkem, roztírací tyčinkou nebo kartáčkem je pak možné vytvářet odstínování v široké škále stupňů.
Gumování
Uhel je možné velice dobře zpracovávat různými typy pryží, které vytvářejí nejrůznější efekty - od tenkých, ostrých nebo přerývavých linií po plošné textury a světelné odlesky.
0 komentářů